Monday, August 27, 2018

12 Istana Dan Rumah Tercantik, Mempunyai Kisah Seram!

Liputan Bersajarah - Kali ini kami akan membahas 12 Istana Dan Rumah Tercantik, mempunyai kisah Seram, jika kalian penasaran langsung saja simak di bawah ini.

12  Istana Dan Rumah Tercantik, Mempunyai Kisah Seram!

1. Istana Casa Loma, Toronto


Mendapatkan Keuntungan Besar ijokodok.com

Milik Usahawan Bernama Henry Pellat ini siap dibina pada tahun 1914, siap dengan laluan dan pintu rahasia. Sejak beberapa tahun dahulu, terdapat kabar angin yang mengatakan adanya hantu berkeliaran di sini dan bangunan ini digunakan sebagai rumah berhantu ketika sambutan Halloween.

2. Hotel Driskill, Austin, Texas


Bangunan Bersejarah Bercirikan seni bina Roman ini dibuka pada tahun 1886 oleh Jesse Driskill dan menjadi tempat pertemuan ramai selebriti seta ahli politik terkemuka sejak itu,

Hotel ini juga turu terkenal dengan aktiviti paranormal sejak kematian beberapa orang pengunjung, termasuklah pasangan pengantin yang bunuh diri di sana. Dua orang wanita turut membunuh diri mereka di balik yang sama selang dua puluh tahun selepas itu


3. Restoran One if By Land, Two if By Sea, New York City



Restoran Di West Vilage ini sering dinilai restoran yang paling romantik di New York, Dahulunya, restoran ini merupakan rumah gerabak ( Coach House) 
Dikatakan di dalam lebih dari 20 hantu, termasuklah Aaron dan Anaknya Theodosia.

4. Rumah Kehoe House , Savannah, Georgia


Rumah agam ini siap dibina pada bulan Mei 1892, dan didiami oleh William dan Anne kehoe berseta sepuluh orang anak mereka yang mana beberapa daripadanya meninggal disini.

Bangunan ini dibangunkan menjadi bangunan komersial pada tahun 1992 dan dikatakan para pengunjung boleh mendengar suara kanak-kenan sedang bermain.

5. Istana Edinburgh, Scotland


Kubu kurun ke-12 dahulunya digunakan sebagai pengkalan tentera yang aktif selama beberapa tahun, sekiranya diding kubu ini boleh bercakap, akan menceritakan kisah seram termasuklah tentang peniup begpaip yang memasuki terowong bangunan ini dantidak pernah lihat selepas itu. Sehingga Hari ini pengunjung melaporkan terdengar bunyi musik dari bangunan terbengkalai itu.

6. Rumah Misteri Winchester, San Jose, California


Selepas kematian suaminya yang merupakan usahawan sejata api terunggul, Sarah Winchester mengarahkan pembinaan jalan yang berselirat untuk menghalau roh mangsa yang berkorban akibat dari pada senjata api yang mencipta suaminya, William Wirt Winchester.

Rumah agam empat tingkap ini mempunyai 160 buah bilik , 10.000 kaca tangkap dan 47 tangga, semuanya di bina menggunakan elemen yang pelik seperti tangga yang menghala terus ke siling dan tingkap yang membawa ke laluan rahasia.

7.  Pulau Poveglia Vinice, italia



Pulau Poveglia menyimpan sisa kemerosotan rumah sakit mental pada awal abad ke -20. Pada Asalnya bangunan ini digunakan sebagai zon kuarantin bagi pesakit wabak bubinik. Dikatakan menjadi makmal dimana eksperimen kejam dilakukan. Rumah orang gila ini ditutup selepas seorang doktor terjun dari menara tertinggi bangunan ini.


8. Istana Chateau de Brissac, Brissac-Quince, France


Dikenal terkenal sebagai tempat dimana Charlotte of France dibunuh dengan kejam. Menurut legenda Charlotte yang merupakan anak luar nikah raja charles VII, dibunuh oleh suaminya setelah dia didapati belaku curang.
Charlotte juga dikenali sebagai The Green Lady sempena warna baju yang di pakainya sewaktu dia di bunuh, Charlotte dikatakan menghantui menara istana ini.

9. Rumah Penginaoan Ancient Ram Inn, Wotton-under-Edge, England



Rumah penginapan Ancient Ram ini katakan didiami roh yang banyak sekali. Dibina di atas tapak perkuburan masyarakat pagan abad ke -12, ianya dihantui lebih 20 pengunjung paranormal, menurut kepercayaan masyarakat di sana.

Dengan hantu yang banyak berkeliaran di sana, para pegunjung dikatakan pernah melompat keluar dari tingkap untuk melarikan diri


10. Rumah Agam Hay House, Macon, Georgia


Juga dikenali sebagai Palace of the South, rumah agam abad ke-19 ini dibiayai oleh usahawan bernama william butler Jhonston. Rumah ini kini dibuka untuk kunjungan orang ramai dan ada pengunjung yang melaporkan bahwa mereka melihat roh berkeliaran di tingkat tiga bangunan ini


11. Hotel Fairmont Banff Springs,Calgary, Alberta


Ikon kepada hotel stesen kereta api bersejarah di kanada, hotel Fairmont banf springs ini telah dikaitkan dengan aktiviti paranormal sejak pembinaanya pada tahun 1888 lagi.

Satu Kisah Populer di sebalik bangunan ini adalah tentang seorang bakal pengantin perempuan yang terkorban ketika sedang menuruni tengga yang diterangi cahaya lilin

Hantu bakal pengantin itu katakan masih ada di dewan tari menari hotel itu, menantikan tarian pertamanya.

12. Hotel Stanley, Estes Park, Colorado


Tempat percutian neo-Georgian ini terkenal sebagai tempat yang memberikan inspirasi kepada Stephen King untuk menulis novel The Shining.

Kakitangan hotel ini mendakwa ianya hanya dikunjungi hantu baik dan setiap balik mempunyai cerita hantunya yang tersendiri. Misalnya bilik 217 dikatakan diduduki hantu pembantu rumah yang akan mengemas pakaian tetamu sewaktu perhatian mereka teralih

No comments:

Post a Comment