Monday, August 27, 2018

Terowong Misteri, Konon Tempat Sarang Hantu

LiputanBersejarah - Kalian pasti sudah pernah pergi ke Terowong etah dimana, mau tempat permainan atau apa, tapi kali ini kami akan memberikan informasi seputar Terowongan Misteri penasaran langsung saja simak di bawah ini.

Terowong Misteri, Konon Tempat Sarang Hantu

1. Terowong Church Hill


Runtuhan Terowong landasan kereta api di bawah Church Hill di Richmond, Virginia, Amerika bukan saja mencetuskan kisah seram, ia dibuka secara resmi pada tahun 1873 namun di tutup pada tahun 1902.

Pada tahun 1920-an sebuah syarikat kereta api mengambil keputusan membuka semula terowongan sepanjang 1,200 meter itu.
Ia Perlu dibersihkan dan dibaik pulih sebelum boleh digunakan semula, menjelang tengah hari pada 2 oktober 1925, sejumlah 200 buruh tertimbus bersama lokomotif yang mereka di naiki apabila bumbung terowong yang mereka baiki itu tidak semena-mena runtuh.

Nasib pemandu kereta api lebih teruk apabila mayatnya di jumpai terbenam dalam tanah dengan besi berceracak di dada selepas lapan hari operasi mencari dan menyelamat di lakukan.

Dilaporkan tidak ada yang berjaya keluar dari terowong berikutan pintu masuk ditimbuni pasir dan konkrit. Beberapa saksi mendakwa mendengar laungan 'tolong keluarkan kami' disusuli bunyi orang menggali malahan roda kereta api berkeriut seolah-oleh bergerak di atas rel.

Ada pula yang mengaku melihat pontianak Richmond,  'Penghuni' Kawasaan Perkuburan berhampiran berpesta darah. Pasukan penyelamat menemui makhluk itu  merangkak menghirup darah sebelum menyeringai menunjukan tarinya.
Usaha menjejaki pontianak menemukan orang ramai dengan kubur seorang lekaku yang mati pada tahun 1922 namun anehnya. Tiada mayat ditemui meskipun keranda elok berkunci.


2. Terowong Big Bull



Terletak di Virginia dan mempunyai ladasan pendek. ia menjadi sebutan selepas berlaku dua tragedi kematian dua lelaki iatu pada tahun 1901, seorang lelaki ditemui mati dengan kulit disiat, menakala pada tahun 1904, mati terjatuh dari kereta api.

Ketika kejadian, pemandu kereta api bergegas ke pintu terowong untuk meletakan bendera amaran. Namun kembali kesemula ke kereta api dalam keadaan pucat dan menggil ketakutan lelaki itu mendakwa mendengar bisikan suara menyatakan " Saya Tidak mampu Bertahan.

Dua rajanya segera menyiasat tetapi mendengar jeritan disusuli suara mengerang muncul dari diding. Yang paling berani antara mereka bertanya apa berlaku sebelum satu suara menjawab " angkat beban berat dari dada saya ini" Dikuti suara kedua" ada makhluk menyedut darah saya.

3. Terowongan Shanghai


Untuk seabad lamanya, bandar Portland di Oregon menjadi tempat bermastautin golongan malang dan terbuang digelar Shanghai. Lelaki diculik, di kurung sebelum dipaksa berkhidmat di kapal yang berlayar ke asia

Sementara kaum perempuan diculik lalu dijual untuk menjadikan pelacur. Tiada bukti sahih meskipun kalangan penduduk tempat menegaskan mangsa dipindahkan di terowongan itu yang berfungsi sebagai penjara.
Sehingga kini, ramai mendakwa melihat kelibat perempuan berpakaian putih berlegar-legar di terowongan berkenaan, menakala sesetengah mengaku mendengar suara lelaki berbisik "Keluar" atau "Tunggu di sini"

Kalangan pemandu pelancong sering terserempak jelmaan kanak-kanak lelaki berusia dalam lingkungan 9 tahun dikenali sebagai josua. Ketikahayatnya, kana-kanak itu sering dilihat meminta sedekah di terowong berkenaan

4. Terowong Hoosac


Terletak di Massachusetts, terowong dibuka pada 1876 itu pernah diiktiraf terpanjang di Amerika Utara dan gelaran itu berkekalan selama 40 tahun selain dikatakan kedua terpanjang di dunia.

Kemalangan Berlaku pada 17 oktober 1867 berpunca dari pada kebocoran gas lalu mengakibatkan letupan besar yang meragut 13 nyawa. Tembook terowong yang pecah membawa limpahan air menyembabkan mayat berkenaan terapung

Dilaporkan, lebih 195 nyawa melayang sepanjang 24 tahun pembinaanya, sekali gus menggamit, cerita tidak enak

Sebelumnya pada tahun 1865, kehilangan tiga jurutera brinkman, nash dan kelley turut mendatangkan tanda tanya. 
Ada pendapat mengatakan mereka mati dibunuh tetapi tidak kurang juga menunduh roh orang mati di terowong ini menyembunyikan mayat ketiga-tiga jurutera itu.

Apapun, pekerja terowong yang sering mendengar rintihan seseorang dalam kesakitan tidak akan sesekali menjejakkan kai di tempat itu menjelang malam. Jelmaan lembaga menyeramkan lebih kerap dilihat selepas bencana letupan 1867.

Sekitar 1970-an, Jom impoco yang sedang tekun bekerja di terowong itu mendakwa mendengar suara asing memberi amara mengenai bahaya bakal menimpanya dan dia bersyukur terselamat dari digilis kerete api.

5. Victoria Park, Brisbane


Kisah Hantu Masyarakat Pribumi Australia lazimnya menakutkan tetapi selepas penerokaan orang eropah, legenda cerita seram lebih bertumpu kepada selompok penjajah itu pula.

Antara yang hangat diperkatakan ialah kisah biarawati terapung setinggi 300 meter di udara jelmaan wanita itu sering di temui di terowong Victoria park dan dia dilihat buat pertama kali pada 1903 dan sekali lagi pada 1932. Kemunculannya pada 1965 mencetuskan kekecohan

Kira-kira 5,000 orang berkhemah disekitar terowong hingga memaksa polis melakukan pemantauan. Menjelang 10 malam, sekitar 1,500 orang menyerbu masuk dalam terowong sekadar menunggu dan merenug di dinding terowongan berdoa supaya jelmaan itu muncul depan mata.

No comments:

Post a Comment